måndag 1 juli 2013

Färga garn och ull i micron! / Dyeing yarn and wool in the microwave!

All comments made in Swedish and in English, just scroll down for English please!

Vill du också ha så här vackra garner?
Det är enkelt!


Surfade omkring på nätet och hittade en kul blogg som heter Hanna Leker, i ett av inläggen visade hon hur man färgar garn i micron. 
Jag länkar till hennes blogg i min blogglista.


Do you want to have this beautiful yarn?
It's easy!

I learned it from the blog "Hanna Leker" where she showed how to dye yarn in the microwave.
There is a link to her blog in the list with links at the right.



När du har valt vilket garn du vill färga så titta först på hur härvan ser ut. Ofta kommer garn på härvor som är ganska korta, och då kan färgningen bli att halva garnet blir färg1 och halva garnet blir färg 2.

First look at the yarn, how the skein is made. In this example half the yarn came out pink and half came out spotted.
Färgat ullgarn i originalhärva.
Dyed yarn in original skein.

Ofärgat ullgarn i härva
Undyed yarn as it come from the store.

Jag hade tänkt mig att färga fläckvis, hela vitsen med att färga i micron är att "måla" garnet så som man vill ha det. Vill man ha enfärgat garn så kan man ju färga traditionellt på spisen.

I expected the yarn to dye in spots, that's the point of dyeing in the microwave, otherwise I could just dye it in the traditional way on the stove.

Så jag kom på den ljusa idén att härva om garnet. Jag satte härvan på bredast möjliga och började veva för att få en lång tunn härva. Man kan också vira garnet runt två stolar.

I came up with the bright idea to make a wither skein. You can wire it up between two chairs if you like. The dyeing will came out nicely if the skein is long and thin.




När garnhärvan har önskad storlek ska vi preparera garnet för färgen.
Börja med att lägga garnet i blöt i varmt vatten, ta cirka 2 msk ättika till 5 liter varmt vatten och se till att hela garnet blir väl genomblött. Låt det dra i en halvtimme.

When the yarn is in right size you can start the preparation of the yarn. Let it soak in hot water with vinegar for 30 minutes. Use 2 tablespoons of vinegar with 5 liters of water.




Blanda färg 1 kryddmått räcker långt!
Mix the dye, 1-2 ml will do.

 


Sedan blandar man i 2-3 matskedar ättiksprit, Winborgs 12% fungerar bra!
Then you mix in vinegar, (same as you use to pickled herring) 30-45 ml.







Avsluta med att hälla på några dl kokande vatten. Rör om tills pulvret löst sig.
Finish the mixture with 2-3 dl boiling water, stir it well.
Jag började ett ambitiöst projekt med att färga några decimeter i taget och lindade sedan in dem i plastfolie för att få ett randigt garn. Jag gjorde två garn samtidigt, ett vitt och ett ljusgrått.

I started with a very ambitious project; I dyed small pieces of the yarn in different colours and wrapped plastic around them hoping to dye a yarn with stripes. I did two yarns at the same time, one white and one light grey.

När allt var klart började jag det pilliga jobbet att få ut garnet från plasten som smällt ihop lite i micron. Till slut gick det vägen. Jag hade fått ett underbart garn i många färger.

When the yarn was dyed I had to start to get it out from the plastic. It was a fiddly job but I got me a beautiful yarn with many colors.
             
            


Att färga i micron är en torr färgning; det går ut på att måla, doppa, mönstra garnet på valfritt sätt och sedan lägga det i en skål och köra det i 3 minuter, vänta 10 minuter, kör 3 minuter, vänta 10 minuter och avsluta med att köra en tredje gång i tre minuter. Nu är garnet mycket varmt, låt det gärna stå och svalna en stund och sedan kan du stjälpa upp det i en glasform för att svalna mer. Men tumregel är färga 3*3 minuter men glöm inte att pausa 10 minuter mellan färgningarna!

It's a very dry way to dye yarn in the microwave. The technique is about painting the yarn to get different motives. When you finished painting the yarn put it in a bowl of glass and let the microwave do the work. Let it go for 3 minutes, wait 10 minutes, let go for 3, wait for 10 and finally let it go for 3 more minutes. The rule is: 3*3 minutes but don't forget to pause for 10 minutes between! And when it's done it is very hot, let it be for a while and then you can put it into a bigger glass bowl and let it cold off.







                               
Jag provade att färga på alpackagarn, det sög inte åt sig färgen lika bra som vanlig ull från får, men det blev fina nyanser.

I tried to dye alpaca yarn, but it didn't soak the color as well as yarn from sheep, but I love the shades.
Använd grytlappar när du tar ut garnet ur micron! Det är varmt!
Use potholders when removing the yarn from the microwave, it's really hot!




Måla gärna garnet med skumgummipensel! Det ger fina effekter.
Painting the yarn with a brush. It will give the yarn nice pattern and shades.


Du kan också använda pensel; här har jag doppat ena änden av garnet i orange, och andra änden i brunt. Mitt på härvan har jag målat prickar med en vanlig målarpensel i brunt.
Here I have dipped the yarns both ends one in orange and one in brown. In the middle I kept the white but dotted it with a brush.
På väg att färgas i micron.
On it's way to the microwave.


Det går lika lätt att färga ull som garn i micron, men glöm inte att ha ett lock över glasskålen, annars stänker det inuti hela micron! Ull räcker med 3min,2min,2min men glöm inte att pausa och låta det svalna mellan gångerna. Det är varmt, glöm inte grytlapparna!
You can as easy as the yarn dye wool in the micro; remember to use a cap over the glass bowl otherwise you will have dye all over the microwave. You can heat it for 3 min, then 2*2 minutes and let it cold off between the heating, and this will get really hot so don´t forget your potholders!



Ull på tork, härligt nyanserad!
Wool drying, look at the lovely shades!





Randigt garn i underbara höstfärger!
Striped yarn in lovely autumn colors!




Här kan ni se randningen!
Here you can watch the pattern!
   Kan knappast vänta innan jag börjar sticka något vackert med det här    garnet!    

   It's hard to wait, I just want to knit something beautiful with this yarn!








Nu följer fler bilder på garn, jag hoppas att detta inlägg har inspirerat dig och att du gör lika vackra garner lätt och enkelt. I min länklista till höger på bloggen finns länkar till Hanna Leker, och till de som säljer ullfärg. Det är vanlig ullfärg jag har använt, syrabaserad. Jag vill sluta inlägget med att tacka Hanna för denna underbara idé, tänk vilka vackra saker jag kan göra nu med allt detta garn!

Now follows pictures, I hope that you have enjoined this article, and that you now can create as beautiful yarn as I did, for citizens outside of Sweden I recommend that you use regular dye for wool, one site to look into is: http://www.prochemicalanddye.com
I have used dye for wool with white vinegar in all these pictures. I will end this article with a great thank to Hanna for this marvelous idea, and just think how many beautiful things I can make with all this yarn!




































1 kommentar:

  1. Jösses vilka härliga färger du fått till.
    Jag har några påsar Kool-aid som kommer att gå åt imorgon! Konstigt nog "råkar" jag även ha garn...
    Vilken fin Blogg du har å fina stickade förslag. Ha en fortsatt fin sommar.
    Vonna

    SvaraRadera