tisdag 21 augusti 2012

Lite småslöjd (slojd I made this summer)

Här är bilder på lite grann jag gjort i sommar, förutom tomtar, väskor mm
Jag har färgat garn och ull här är ett exempel:






När garnet väl hade torkat, jag vet inte hur många gånger jag fick springa och rädda det från regnet, så stickade jag varma mysiga morgontofflor som jag sedan filtade lätt i tvättmaskinen. Här är en bild på några stycken av dem:


Som alla vet som gör tofflor/sockor i 100% ull så slits de fort speciellt under hälen. Jag kom på den ljusa idén att göra sulor och sy på, dels för att minska risken för slitage och dels för att de inte skulle vara hala att gå på. Jag övervägde många olika material och fastnade till slut för att använda en sula jag klippte ut ur en nålfiltad tunn matta. Jag provgick hemma med prototypen och blev nöjd. Tofflan var varm och go, den var inte hal och tack vare mattan så slets den inte så som mjuk ull gör. Sulan limmade jag på och sedan sydde jag en dekor-söm med avsiktligt stora grova stygn. Så här ser den ut!



Jag hade ju länge tänkt på att göra en skojig nåldyna (pincusion) och här är den färdig.


Min dotter Maya kom på att det skulle bli bra med en magnet i nosen på nåldynan så att man kan plocka upp nålar med den, därför har jag döpt den här designen till Nåldynan Maya. Låter lite som det går
att köpa dem på IKEA men det går inte! Kroppen är tovad av ull, ögonen är limmade med värme-lim och öronen har jag klippt ut av spill-bitar från renskinn. 

Jag tänkte jag får göra några pulsvärmare också till hösten, här är en i garn från Island. 







Nu ska jag fortsätta mitt projekt att designa några roliga amugurumi som jag grunnat på ett tag. Tänkte att man kanske kan virka figurer i ull och tova dem... återkommer om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar